Liczby rządzą światem, czyli Dakarowy kalkulator
poniedziałek, 21 grudnia 2015 00:00   

Jak ogromnym przedsięwzięciem jest rajd Dakar, pokazuje zestawienie liczbowe, które tradycyjnie przed rozpoczęciem zawodów prezentują ich organizatorzy. 2 stycznia 2016 na starcie w Buenos Aires staną 354 pojazdy, w których miejsca zajmie 556 zawodników (w tym 10 kobiet) z 60 krajów świata.

W poszczególnych kategoriach wystartuje 110 samochodów, 143 motocykle, 46 quadów, 55 ciężarówek. Narodowości, które są najliczniej reprezentowane w rajdzie, to: Francja 15,5%, Holandia 14,4%, Argentyna 13,8%. Najmłodszym zawodnikiem 38. edycji rajdu Dakar będzie Sheldon Creed - pilot Robbiego Gordona! - który liczy tylko 18 lat, 3 miesiące, 3 dni (ur. 30 września 1997). Z kolei najstarszym uczestnikiem jest 74-letni Yoshimasa Sugawara. (ur. 31 maja 1941).

W edycji 2016 na zawodników czekają odcinki specjalne o długości: 4684 km (motocykle i quady), 4775 km (samochody) i 4305 km (ciężarówki). Największą szansę na poprawienie własnego rekordu w liczbie zwycięstw ma Stephane Peterhansel, który ma na swym koncie 5 wygranych w klasie samochodów. "Monsieur Dakar" dzierży w ręku również rekord zwycięstw (aż 6) w klasie motocykli - po odejściu Cyrila Despresa i Marka Comy zapewne wiele lat jeszcze upłynie, zanim ktoś zbliży się do tego osiągnięcia. W klasie quadów rekordzistami są bracia Marcos Patronelli i Alejandro Patronelli, którzy wygrywali po 2 razy. W klasie ciężarowej wciąż wspominany jest Wladimir Czagin (Rosja), który triumfował w rajdzie siedmiokrotnie.

P-20150104-00121 HiRes JPEG 24bit RGB NewsPeterhansel i Chagin są również rekordzistami w liczbie zwycięstw na odcinkach specjalnych. Peterhansel wygrał 32 oesy w klasie samochodów i dodatkowo 33 w klasie motocykli (na motocyklu 33 razy triumfował również Cyril Despres). Chagin aż 63 razy finiszował jako pierwszy za kierownicą ciężarówki.

Oto garść innych ciekawych statystyk:
Organizacja:
17 punktów tankowania dla motocykli i quadów
Pojazdy organizatora: 60 samochodów, 12 śmigłowców, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych, 10 autobusów, 10 innych ciężarówek
70 zabezpieczonych stref dla kibiców
4,8 mln widzów na trasie w edycji 2015
2 800 osób na biwaku każdego dnia (zawodnicy, organizatorzy, partnerzy, media)
4 510 rozmów wychodzących i przychodzących pomiędzy zawodnikami i centrum zarządzania w Paryżu w 2015
4 500 mb – długość kolumny pojazdów przygotowanych do załadunku na statek w porcie w Le Havre w listopadzie 2015, z tego 2600 mb to ciężarówki
10000 m2 – średnia wielkość biwaku
7000 posiłków serwuje się każdego dnia na biwaku (80000 podczas całego rajdu)

7.7sBezpieczeństwo:
1 szpital polowy
1 ambulans powietrzny
3 – 5 śmigłowców dla zapewnienia bezpieczeństwa
60 lekarzy
10 pojazdów medycznych
22000 osób pracujących na rzecz bezpieczeństwa widzów i zawodników

Media:
20 nadawców telewizyjnych na trasie
70 kanałów telewizyjnych nadających relacje
147 akredytowanych redakcji
1200 godzin relacji telewizyjnych
190 – do tylu krajów dociera przekaz telewizyjny
332 dziennikarzy ze stałymi akredytacjami
1400 akredytowanych dziennikarzy (32 narodowości)
Facebook: 1,2 mln fanów (na dzień 1 grudnia 2015), 32 miliony kontaktów podczas edycji 2015
Twitter: 230 000 obserwujących (na dzień 1 grudnia 2015), 350  000 tweetów oznaczonych #Dakar 2015 w styczniu 2015
Instagram: 87 000 obserwujących, ponad 8 000 polubień najlepszego zdjęcia w 2015 roku
dakar.com: 77 mln wyświetleń, 3,7 mln unikalnych użytkowników podczas rajdu w 2015, 7,8 mln unikalnych użytkowników w roku 2015, 6,4 mln pobrań oficjalnych klipów wideo
3 śmigłowce TV
P201501081124036346 pojazdów  TV na odcinkach specjalnych
12 dziennikarzy telewizyjnych na trasie i 6 na biwakach
12 kamer pokładowych i 2 kamery typu super slow (1000 klatek na sekundę)
23 stanowiska do obróbki materiału filmowego
45 ton wyposażenia
7,5 godziny programu dziennie

Ekologia:
94 tony śmieci zebranych i poddanych recyklingowi na biwakach podczas Dakaru 2015
Dakar kompensuje w 100% bezpośrednią emisję dwutlenku węgla
1 237 000 dolarów przekazano na rzecz stowarzyszenia Un Techo w Chile

Efekty gospodarcze:
Bezpośredni i pośredni efekt gospodarczy w Argentynie i Boliwii szacuje się na 314,8 mln dolarów, z czego 214,8 mln w Argentynie i 100 mln w Boliwii. Spontaniczna znajomość marki Dakar w Chile, Argentynie, Boliwii i Brazylii wynosi 97% (wg badania Repucom)

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież



Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej, czym są cookies i jak je usunąć, zobacz naszą POLITYKĘ PRYWATNOŚCI.

Akceptuję cookies na tej stronie

Polityka cookies